Seminarium


Idag hade vi seminarium, det handlade bland annat om hygien, riskavfall samt VRI (vårdrelaterade infektioner)
Det var faktiskt mycket intressant och jag lärde mig en hel del nytt & en hel del jag redan kunde. Sedan blev det lite frågekryss och vem gick inte och vann då? Jojo Amanda minsann, mitt pris...en klubba! Mycket stolt och nöjd!

Här följer en liten lista på sånt som kan vara kul & bra att veta!
(iaf om man ska jobba eller jobbar inom vården)

* Kissa med fart om du vill få ut bakterier som kan orsaka urinvägsinfektion

* Urinvägsinfektion får du endast av dina "egna" bakterier som tillhör normalfloran, men som blir patogena när de hamnar i urinröret, bakterierna kommer ofta från din ändtarm

* Det har sällan med dålig hygien att göra att man får urinvägsinfektion (det är snarare större risk för infektioner om man duschar för ofta än för lite)

* Man får INTE urinvägsinfektion av kyla eller av förtajta byxor utan endast av endogena bakterier

* När man har pneumoni (lunginflammation) är den bästa miljön att vistas i hemmet. Där finns bakterier kroppen är van vid, städa alltså inte ditt hem när du är sjuk!

* Upp till 80% av alla patienter som vårdas i respirator utvecklar pneumoni

* Den vanligaste VRIn är Urinvägsinfektion och den näst vanligaste är lunginflammation

*Även Bakteriemi är vanligt förekommande inom vården, speciellt vid andvänding av CVK (central venkateter)

* Slarv med de basala hygienrutinerna är en stor anledning till att VRI är så vanligt idag!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0